با ما، هیچ پایان تلخی وجود نداره

چگونه نام همسر قبلی را از شناسنامه پاک کنیم؟

چطور نام همسر قبلی را از شناسنامه پاک کنیم؟

حذف نام همسر از شناسنامه پس از جدایی یک مسأله مهم است که بسیاری از افراد درگیر آن هستند. افرادی که از این امکان استفاده می‌کنند، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند، از جمله حفظ حریم خصوصی، دغدغه‌های شخصی یا حتی اجتناب از نشان دادن تعداد ازدواج‌هایشان. در ایران، حذف نام همسر از شناسنامه پس از جدایی یا طلاق امکان‌پذیر است، اما این فرآیند با مقررات خاص و شرایط خاصی همراه است. برای انجام این کار، شخص باید به دفتر ثبت احوال محلی خود مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را ارائه دهد. پس از ارائه مدارک لازم و بررسی موارد، ممکن است دفتر ثبت احوال مربوط به درخواست شخص رسیدگی کرده و نام همسر را از شناسنامه حذف کند. اما باید توجه داشت که این فرآیند ممکن است زمان‌بر و پیچیده باشد و به موارد مختلفی مانند مشکلات قانونی یا اجرایی برخورد کند.مراجعه به مراکز ثبت احوال و مشاوره با وکیل یا متخصصان حقوقی می‌تواند به افراد کمک کند تا این فرایند را به درستی و بدون مشکلات انجام دهند.

گروه حقوقی دارتوت با کمال میل و با داشتن بهترین وکلای پایه یک دادگستری در دعاوی مربوط به احوال شخصیه از جمله روند مربوط به پاک کردن نام همسر سابق از شناسنامه حاضر است مشاوره های تخصصی و راه کار های لازم حقوقی را در اختیار مراجعین و موکلین خود قرار دهد تا در این پروسه دچار مشکل نشوند.شما می توانید برای دریافت فقط مشاوره حضوری یا آنلاین همین حالا با شماره‌های 09128508709، 09904040616 یا 02188799791 تماس بگیرید و پروسه پاک کردن نام همسر سابق از شناسنامه را با اطمینان کامل به ما بسپارید. همچنین این مقاله به جهت شناخت مبحث مربوط به پاک کردن نام همسر سابق از شناسنامه،شرایط و روش های آن برای شما عزیزان نوشته شده است.

شرایط پاک کردن نام همسر از شناسنامه

چند سالی می شود که امکان حذف نام همسر از شناسنامه که برای افراد مطلقه فراهم شده است. هر زن یا مردی پس از ازدواج مجدد می‌تواند نام همسر پیشین خود را از شناسنامه اش حذف کند.

حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق یا جدایی در ایران تنها ممکن است پس از ازدواج مجدد با زن یا مرد دیگر. این امکان با آگاهی و موافقت همسر فعلی فراهم می‌شود، مطابق با ماده ۳۳ قانون اساسی ایران. بنابراین، فرد مطلقه باید بعد از ازدواج مجدد و با اطلاع همسر جدید، به دفتر ثبت احوال مراجعه کرده و درخواست حذف نام همسر پیشین از شناسنامه‌اش را ثبت کند.

مهم است که همسر جدید فرد مطلقه از این موضوع آگاه باشد و با آن موافقت کند. این فرآیند پیش از ازدواج مجدد امکان‌پذیر نیست و لازم است توافق همسر جدید برای انجام این کار وجود داشته باشد.

همچنین، مهم است که تفاوتی بین طلاق یکطرفه و طلاق توافقی در این مورد وجود ندارد؛ بنابراین، برای حذف نام همسر از شناسنامه، لازم است که پس از هر دو نوع طلاق، شخص مطلقه پس از ازدواج مجدد و با رضایت همسر جدید، اقدام به این کار نماید.در بخش زیر حالت های پاک کردن نام همسر از شناسنامه را مورد برسی قرار داده ایم :

۱. پاک کردن نام همسر وقتی خانم باکره است

در صورتی که یک خانم دوشیزه است و می‌خواهد نام همسر پیشین خود را از شناسنامه حذف کند، می‌تواند با ارائه گواهی پزشکی قانونی که اثبات کند او دوشیزه است و هیچ رابطه جنسی با همسر پیشین نداشته، درخواست صدور شناسنامه جدید برای خود و همچنین همسر پیشین کند.

با ارائه این گواهی پزشکی، می‌توان اثبات کرد که ازدواج مجدد لازم نیست و براساس شواهد قانونی، نام همسر پیشین خانم از شناسنامه‌اش حذف خواهد شد. شناسنامه جدیدی که برای خانم و همچنین همسر پیشین صادر می‌شود، بر اساس اطلاعات جدید و بدون ذکر وضعیت مدنی قبلی خواهد بود، به این صورت که نشان‌دهنده وضعیت مدنی فعلی آنها خواهد بود.

۲. پاک کردن نام همسر وقتی خانم باکره نیست

در صورتی که یک خانم باکره نباشد و می‌خواهد نام همسر پیشین خود را از شناسنامه حذف کند، می‌تواند پس از ثبت ازدواج دوم، خودش یا وکیلش درخواست حذف نام همسر اول را از شناسنامه دهد. این اقدام براساس ماده قانونی امکان‌پذیر است و با تثبیت ازدواج دوم، این امکان فراهم می‌شود.

۳.پاک کردن نام زن از شناسنامه مرد

شرایط حذف نام همسر زن از شناسنامه مرد در دو موقعیت مختلف، یعنی پس از طلاق و پس از فوت همسر، به شرح زیر است.در صورت ازدواج مجدد و ثبت‌نام رسمی، مرد می‌تواند به دفتر ثبت احوال یا مراجع مربوطه مراجعه کرده و تقاضای تغییر شناسنامه و حذف نام همسر سابقش را داشته باشد.

در صورتی که می‌خواهید این کار را از طریق گروه حقوقی دارتوت انجام دهید، می‌توانید با شماره‌های ما تماس بگیرید و از کارشناسان حقوقی دارتوت مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید. اطلاعات لازم در مورد اقدامات لازم برای حذف نام همسر پیشین از شناسنامه به شما ارائه خواهد شد و در صورت نیاز، دارتوت می‌تواند این امر را برای شما انجام دهد، به‌طوری‌که هیچ توضیحاتی در قسمت توضیحات شناسنامه ثبت نشود.

۴.پاک کردن نام همسر فوت شده از شناسنامه

قانون برای حذف نام همسر از شناسنامه فردی که همسرش فوت کرده است سخت گیری زیادی ندارد و هم زن و هم مرد پس از ازدواج می‌توانند به دفاتر قانونی مراجعه کرده و نام همسر فوت شده را از شناسنامه خود حذف کنند.

۵. حذف نام همسر در صورت وجود فرزند

حذف نام همسر از شناسنامه زن یا مرد در صورت وجود فرزند ممکن است مواردی را که باید مدنظر قرار دادند، تغییر دهد. در این حالت:

الف-حذف نام همسر از شناسنامه زن یا مرد: طبق شرایط مطرح شده قبلی، زن یا مرد می‌توانند با ازدواج مجدد و ثبت‌نام رسمی، نام همسر سابق را از شناسنامه خود حذف کنند.

اما نکته مهم این است که اسم پدر و مادر در شناسنامه فرزند باقی می‌ماند و این تغییرات تنها بر روی شناسنامه زن یا مرد اعمال می‌شود و به شناسنامه فرزند تأثیری نمی‌گذارد.

ب-حذف اسم فرزند از شناسنامه پدر و مادر: امکان حذف اسم فرزند از شناسنامه پدر و مادر وجود ندارد، مگر در موارد خاصی که مقررات و قوانین مربوطه آن را مجاز می‌سازد، مانند انتقال نفوذ قانونی فرزند به پدر یا مادر دیگری به‌عنوان نیازی به تقاضای ترخیص قانونی.

در نتیجه، حذف نام همسر از شناسنامه زن یا مرد در صورت وجود فرزند، انجام می‌شود اما اسم پدر و مادر در شناسنامه فرزند باقی می‌ماند و امکان حذف آن وجود ندارد.

مدارک لازم برای حذف نام همسر از شناسنامه

مدارک مورد نیاز برای پاک کردن نام همسر از شناسنامه در هر حالت ممکن است متفاوت باشد و از وضعیت مدنی و قوانین مربوطه وابسته است. در ادامه، مدارک مورد نیاز برای پاک کردن نام همسر از شناسنامه ذکر می‌شود:

۱.گواهی بکارت از پزشکی قانونی (وقتی خانم باکره است)

۲.سند طلاق و حکم طلاق

۳.مدارک شناسایی فرد شامل: کارت ملی و شناسنامه

۴.برگه معرفی‌نامه از دادگاه

۵. ثبت ازدواج جدید و ارائه مدارک مربوط به آن(وقتی خانم باکره نیست)

۶.گواهی فوت متوفی در صورت فوت متوفی

ثبت ازدواج قبلی در شناسنامه المثنی

در شناسنامه المثنی، تمام اطلاعات مربوط به وضعیت مدنی و رویدادهای قبلی فرد درج می‌شود. این شناسنامه، یک نسخه دوبله و کامل از شناسنامه است که همه اطلاعات شخصی و وضعیت مدنی فرد را شامل می‌شود. بنابراین، اگر فرد ازدواج یا طلاق پیشینی داشته باشد، این موارد در شناسنامه المثنی ثبت می‌شود.اطلاعاتی که در شناسنامه المثنی ممکن است ثبت شود عبارتند از:

  • اطلاعات شخصی مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، محل تولد و…
  • اطلاعات وضعیت مدنی شامل وضعیت فعلی ازدواج یا طلاق و نام همسر یا همسران قبلی
  • اطلاعات مربوط به فرزندان شامل نام و تاریخ تولد آن‌ها

بنابراین، اگر شخص قبلاً ازدواج کرده یا طلاق گرفته باشد، این وضعیت‌ها در شناسنامه المثنی ثبت می‌شود و در صورت لزوم، می‌تواند مورد مشاهده و استفاده قرار گیرد.

روند پاک کردن نام همسر سابق از شناسنامه با وکلای گروه حقوقی دارتوت

در این راستا وکلای گروه حقوقی دارتوت با بهره گیری از روش های قانونی به شما کمک می کنند تا در فرآیند پاک کردن نام همسر سابق از شناسنامه تنها نبوده و در کوتاه ترین زمان ممکن به خواسته خود برسید، برای دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

همین الان مشاوره بگیر

دیدگاهتان را بنویسید

پیشنهاد استثنایی

دارتوت را فالو کنید

اینستاگرام دارتوت را فالو کنید و از مطالب رایگان لذت ببرید