با ما، هیچ پایان تلخی وجود نداره

استرداد جهیزیه چیست؟ به همراه مدارک لازم

استرداد جهیزیه چیست؟ (1)

برای ازدواج هر کدام از زن و شوهر وظایفی را به عهده می گیرند تا مقدمات شروع یک زندگی مشترک را فراهم سازند.اکثر این وظایف ریشه در عرف و سنت ایرانیان دارد که طی سالیان متمادی جای خود را محکم کرده است.برای مثال طبق عرف که عموم مردم آن را اجرایی می کنند تدارک جشن عروسی به عهده داماد است یا نمونه دیگر تهیه منزل نیز هم طبق عرف و هم قانون و سنت اسلامی بر عهده مرد است مگر آن که زوجین به شکلی دیگری توافق کرده باشند. از موارد دیگری که باید به آن اشاره کرد جهزیه است که عروس اسباب و وسایلی را با خود به منزل همسرش می‌برد. پس جهاز جزء اموال و دارایی زوجه (زن) محسوب می شود. اما ممکن است اختلافی بین زن و شوهر بروز کند که امکان سازش و ادامه زندگی مشترک برای طرفین ممکن نباشد یا به هر دلیل دیگر زن بخواهد جهیزیه خود را به جای دیگری منتقل کند و با مخالفت و ممانعت شوهرش مواجه شود،این جاست که دعوایی تحت عنوان استرداد جهیزیه مطرح میگردد که بهتر است زن برای جلو گیری از بروز آسیب های بیشتر با یک وکیل دادگستری و مشاور حقوقی مشورت کرده و فرآیند دعوای خود را به یک فرد متخصص این امر بسپارد.

گروه حقوقی دارتوت با کمال میل و با داشتن بهترین وکلای پایه یک دادگستری حاضر است مشاوره های تخصصی و راه کار های لازم حقوقی و کیفری مربوط به استرداد جهیزیه را در اختیار مراجعین و موکلین خود قرار دهد تا در پروسه این دعوا دچار مشکل نشوند. شما می‌توانید برای دریافت فقط مشاوره حضوری یا آنلاین همین حالا با همین حالا با شماره‌های 09128508709، 09904040616 یا 02188799791 تماس بگیرید و دعاوی حقوقی خود را با اطمینان کامل به ما بسپارید. همچنین این مقاله به جهت شناخت مبحث استرداد جهاز برای شما عزیزان نوشته شده است.

ماهیت و تعریف جهیزیه

جهیزیه یا همان جهاز به دارایی و اسباب و وسایلی  گفته می‌شود که عروس در هنگام ازدواج به خانه مشترک می‌برد. اگرچه جهاز می‌تواند شامل پول، جنس یا ملک باشد اما بیشتر،شامل اسباب و لوازم خانه ‌است.همچنین کمیت و کیفیت جهاز ، بنا به شرایط فرهنگی، خانوادگی، منطقه‌ای شهر به شهر و وضع اقتصادی خانواده ها متفاوت است.

جهیزیه در قانون ایران

اگر چه باید گفت این موضوع کاملا جنبه عرفی دارد و نامی به این عنوان در قانون مدنی وجود ندارد.اما از نظر قانون مدنی به تبعیت از فقه امامیه تدارک و مهیا نمودن اسباب و لوازم منزل به همراه البسه و هزینه خوراک و پوشاک و غیره بر عهده مرد گذاشته شده است که تحت عنوان نفقه زوجه نیز در حقوق خوانده می شود.

قانون مدنی در ماده ۱۱۱۸ استقلال مالی زن را تصریح می کند و در ماده ۱۱۰۷ پرداخت نفقه زوجه را اعم از تهیه لوازم و اسباب منزل را جزو وظایف مرد می داند. این ماده بیان می کند: (نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.) اگرچه همین قانون در ماده ۱۱۰۴ اصل بنیان خانواده را بر معاضدت و یاری کردن زوجین به یک دیگر می داند.

مفهوم استرداد جهیزیه

همان طور که گفته شد جهیزیه جزء اموال و دارایی زوجه  می باشد از این‌رو در هنگام طلاق و جدایی یا حتی قبل از آن زن می‌تواند جهیزیه خود را از خانه آقا خارج کند. به این عمل استرداد جهیزیه گفته می‌شود.

در واقع آوردن جهیزیه به معنای انصراف از مالکیت زن یا شریک ساختن شوهر در آن نیست و مالکیت جهاز برای زن باقی است ولی شوهر نیز از منافع آن بهره‌مند می‌شود و می‌تواند از این اموال استفاده کند. پس این اموال تحت عنوان امانت در اختیار شوهر است و هر زمان زن بخواهد، می‌تواند جهیزیه را به دیگری انتقال دهد یا به خانه پدری برگرداند.

هنگامی که زندگی مشترک میان زوجین، با مشکلاتی مواجه می شود که ادامه زندگی را برای آنها، غیر ممکن می سازد. طرفین تصمیم به طلاق و جدایی می گیرند.طلاق نیز آثاری را به همراه دارد که از جمله آن ها مشخص شدن وضعیت جهیزبه می باشد.

پس اگر طرفین نتوانند به توافقی دست یابند یا شوهر، بدون رضایت زن، محل جهاز را تغییر دهد، بازگرداندن آن، نیازمند ارائه دادخواست استرداد جهیزیه در شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده بسته به شرایط می باشد

حالت های استرداد جهیزیه

  • بین حالت های موجود برای استرداد جهاز که کم دردسرترین حالت می باشد، زمانی است که زوجین در مورد اینکه اموال، متعلق به زن است و حق برگرداندن آنها را دارد، به توافق دست یافته اند که در این صورت، بدون هیچ گونه مشکلی، انتقال وسایل منزل توسط زن انجام می شود.
  • از روش های دیگر برای استرداد جهاز ، زمانی، قابل اعمال است که زن، دارای لیست یا سیاهه بوده و با استناد به این لیست برای بردن جهیزیه اقدام کرده که در بیشتر موارد نیز به نتیجه می رسد.
  • اما زمانی که لیست جهیزیه یا سیاهه وجود ندارد ، اثبات دعوای برگرداندن جهاز ، بدون سیاهه با استفاده از مدارک لازم برای استرداد جهاز ، کمی دشوار است. در این حالت تنها می توان به فاکتور های خرید اجناس و لوازم و در نبود آن ها به شهادت شهود خوش بین بود که البته بررسی و تشخیص آن، کاملا به نظر قاضی بستگی دارد.

همین الان مشاوره بگیر

لیست جهزیه یا سیاهه چیست ؟

لیست جهیزیه یا همان سیاهه هنگام ازدواج توسط زن و خانواده او آماده می‌شود.هنگام طلاق مالکیت وسایل خریداری طبق این لیست شده مشخص خواهد شد.البته لیست سیاهه تنها به شرطی برای استرداد جهاز قبل از طلاق اعتبار دارد که دو نفر شاهد عاقل و بالغ آن را امضا کرده باشند.که معمولا شوهر نیز آن را امضا و تایید می نماید.

همچنین لیست جهیزیه این امکان را فراهم می سازد در صورت وجود اقلام گم شده و کسری جهاز با مطرح نمودن آن در دادگاه خانواده یا شورای حل اختلاف، اثبات نموده و پرداخت خسارت خود را توسط شوهر، مطالبه نمود.

در صورت اثبات،مرجع قضایی، شوهر را به استرداد اموال کسر شده و در صورت موجود نبودن آن ها، به دادن مثل یا قیمت این اموال، محکوم می کند.

مدارک لازم برای استرداد جهیزیه

۱.سند نکاح یا سند طلاق که مدارکی می باشند که نشان دهنده وجود زندگی مشترک در خانه مشترک می باشذ

۲. سند و مدارکی که حاکی از وجود جهیزیه باشد مانند سیاهه یا فاکتور جهاز

۳. شهادت شهود یا استشهادیه ( در صورتی که سیاهه یا فاکتور وجود نداشته باشد)

۴.اسناد هویتی خواهان ( کارت ملی،شناسنامه و…..)

مراحل استرداد جهیزیه

  1. ارسال اظهارنامه رسمی استرداد جهیزیه توسط زن به مرد
  2. مشورت با وکیل، اعطای وکالت به وکیل خانواده
  3. ثبت دادخواست در سامانه ثنا
  4. پیوست مدارک اثبات کننده جهیزیه از قبیل سیاهه یا فاکتور خرید به دادخواست
  5. طرح دادخواست تامین
  6. ابلاغ دادخواست تامین به مرد
  7. .اجرای دادخواست تامین
  8. روند رسیدگی دادگاه به پروند
  9. تقدیم دادخواست با عنوان استرداد جهاز به دادگاه‌ خانواده (شورای حل اختلاف: اگر بهای جهاز کمتر از ۲۰ میلیون باشد.)
  10. صدور و ابلاغ  دستور تعیین وقت جلسه رسیدگی به دعوای استرداد جهاز
  11. حضور خواهان و خوانده دعوا در جلسه رسیدگی
  12. ارائه پرونده شهود توسط خواهان در دادگاه برای اثبات ادعای خویش
  13. صدور حکم استرداد جهاز

اعتراض به حکم استرداد جهیزیه

همچنین مر می تواند نسبت به حکم صادر شده اعتراض نماید. از جمله دلایل اعتراض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت لوازم تهیه شده و خریداری شده توسط مرد در طول زندگی که جزو جهیزیه اولیه نبوده
  • ذکر لوازم جایگزین تهیه شده توسط زوج به جای اقلام جهیزیه خراب یا مستهلک شده در لیست جهیزیه.

دعوای استرداد جهیزیه با گروه حقوقی دارتوت

در این راستا وکلای گروه حقوقی دارتوت با بهره گیری از روش های قانونی به شما کمک می کنند تا در فرآیند استرداد جهیزیه و آثار حقوقی آن تنها  نباشید و خسارتی نبینید. برای دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

همین الان مشاوره بگیر

مشاوره و تماس

وکلای گروه حقوقی دارتوت، با بهره‌گیری از روش‌های قانونی به شما کمک می کنند تا در فرآیند دعاوی مربوط به افترا و آثار حقوقی و کیفری پس از آن تنها نبوده و در کوتاه ترین زمان ممکن و حداقل خسارت وارده در دعوای خود پیروز شوید. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره حضوری یا آنلاین همین حالا با شماره‌های 09128508709 و 09904040616 تماس بگیرید.

درخواست مشاوره تخصصی

چرا دارتوت را باید انتخاب کنید؟

ارائه راهکاری منجر به پیروزی 100%
پیگیری مداوم پرونده شما 100%
اطلاع رسانی مداوم و تسریع در ارائه خدمات حقوقی به موکل 100%
jhgh

سئوالات متداول

بیشترین سئوالاتی که شما از ما پرسیده‌اید و ما پاسخ داده‌ایم:

مسائل مالیاتی، همیشه پیچدگی خاص خود را دارند که نیاز است برای جلوگیری از جریمه‌های متعدد، یا کارشناسان مالیاتی مشورت نمایید.

انعقاد قرارداد، نکات بسیاری دارد که باید مفاد آن، به صورت کامل و واضح و شفاف درج شود. برای راهنمایی بیشتر، با کارشناسان دارتوت در تماس باشید.

برای دریافت اجرت المثل زن، باید به دادگاه مراجعه کرد و دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت را ارائه داد.

سئوالات متداول گروه حقوقی دارتوت

پیشنهاد استثنایی

دارتوت را فالو کنید

اینستاگرام دارتوت را فالو کنید و از مطالب رایگان لذت ببرید