با ما، هیچ پایان تلخی وجود نداره

نحوه صدور اجرائیه چک برگشتی چگونه است؟

نحوه صدور اجرائیه چک برگشتی چگونه است؟ گروه حقوقی دارتوت

به عنوان فرد صادر کننده چک، وقتی یک چک را صادر می‌کنید، به معنای تعهد می‌کنید که مبلغ مشخص شده در آن را در تاریخ معین شده در چک، در حساب خود موجود کنید تا فرد گیرنده چک بتواند آن را در تاریخ تعیین شده پرداخت نماید. اما برخی افراد، ممکن است به نقد کردن چک در زمان مشخص شده توجه نکنند و بدون تضمین مالی کافی در حساب خود، چک را صادر کنند. به همین دلیل، در قوانین مربوط به صدور چک و برگشت آن، اقداماتی برای مواجهه با این مشکلات در نظر گرفته شده است. در شرایطی که ابلاغیه قانونی به صادر کننده چک ارسال شده باشد، اما او در زمان مقرر به پرداخت مبلغ چک نپرداخته باشد، گیرنده چک می‌تواند درخواست صدور اجراییه چک را مطرح کند. در این حالت، گیرنده چک مجاز است با کمک مراجع قانونی اقداماتی مانند توقیف اموال یا جلب او را آغاز کند. وکیل چک برگشتی نیز همراه گیرنده چک است تا در پیگیری پرونده و انجام مراحل قانونی به او کمک کند.

گروه حقوقی دارتوت با کمال میل و با داشتن بهترین وکلای پایه یک دادگستری در دعاوی مربوط به چک برگشتی مشاوره های تخصصی و راه کار های لازم حقوقی و کیفری را در اختیار مراجعین و موکلین خود قرار دهد تا در پروسه حقوقی و کیفری دعاوی مربوط به چک دچار مشکل نشوند.شما می توانید برای دریافت فقط مشاوره حضوری یا آنلاین همین حالا با شماره‌های 09128508709، 09904040616 یا 02188799791 تماس بگیرید و دعاوی حقوقی و کیفری خود را با اطمینان کامل به ما بسپارید. همچنین این مقاله به جهت شناخت مبحث صدور اجرائیه چک برگشتی، روش های وصول چک  و شرایط آن برای شما عزیزان نوشته شده است.

روش های صدور اجرائیه چک برگشتی

دریافت اجراییه چک به دو روش امکان‌پذیر است:

۱. روش اول: در این روش گیرنده چک می‌تواند به اداره ثبت مراجعه کرده و درخواست برگشت زدن چک را ثبت کند. سپس پس از تکمیل فرم درخواست اجرائیه، به صادرکننده چک مهلت داده می‌شود تا مبلغ مشخص شده در چک را به حساب مربوطه واریز کند. در صورت عدم واریز، دارنده چک می‌تواند با حکم صادره از اداره ثبت، از توقیف اموال صادرکننده چک استفاده کند.

۲ روش دوم: دراین روش فرد گیرنده چک باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و درخواست صدور اجرائیه چک برگشتی را ارائه کند. سپس با ارسال ابلاغیه به صادرکننده چک و تعیین مهلت ۱۰ روزه برای واریز مبلغ به حساب تعیین شده توسط دادگاه، در صورت عدم پرداخت، دادگاه می‌تواند برای فرد مورد نظر حکم توقیف اموال و اقدامات لازم دیگر را اتخاذ کند.

شرایط صدور اجرائیه چک برگشتی

بر اساس قانون جدید چک که در سال ۱۳۹۷ ابلاغ شده، امکان صدور فوری اجرائیه چک برگشتی توسط دادگاه وجود دارد. برای درخواست این اجرائیه، گیرنده چک باید با ارائه گواهی عدم پرداخت به دادگاه عمومی و حقوقی مراجعه کرده و با کمک وکیل خود، درخواست صدور اجرائیه چک برگشتی را طرح کند. طبق ماده ۱۲قانون صدور چک، شرایط زیر برای صدور اجرائیه چک برگشتی در دادگاه باید موجود باشد:

۱.چک باید به صورت سفید امضا نشده باشد.

۲.در متن چک نباید به شرطی وصول آن متوقف شده باشد.

۳.در متن چک باید مشخص نشده باشد که چک برای تضمین معامله یا تعهدی صادر شده است.

۴.چک نباید به عنوان تضمین معامله ارائه شده یا به شرطی وابسته باشد.

۵.نباید ثابت شود که چک بدون تاریخ صادر شده یا تاریخ صدور آن به طور غیرقانونی درج شده باشد.

مراحل صدور اجرائیه چک برگشتی

مراحلی که برای صدور اجرائیه چک برگشتی لازم است، به شرح زیر است:

۱. گیرنده چک باید به دادگاه مراجعه کرده و گواهی عدم پرداخت چک را دریافت کند.

۲. پس از دریافت گواهی عدم پرداخت، باید به بانک مراجعه کرده و کد رهگیری چک را دریافت نمایید.

۳. با کمک وکیل چک، درخواست صدور اجرائیه چک برگشتی را آماده کنید.

۴. درخواست صدور اجرائیه را به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه کنید تا آن را ثبت کنند.

۵. دادگاه مدارک ارائه شده از جمله چک و گواهی عدم پرداخت چک را بررسی می‌کند.

۶. در صورت تایید مدارک، دادگاه اجرائیه چک برگشتی را صادر کرده و آن را به صادر کننده چک ابلاغ می‌کند.

باید خاطر نشان کرد در شرایطی متقاضی می‌تواند حکم جلب صاحب چک برگشتی را دریافت کند که نسبت به صدور اجراییه چک از طریق دادگاه یا اداره ثبت اقدام کرده باشد.

مراحل بعد از صدور اجرائیه چک برگشتی

پس از ابلاغ اجراییه چک به صادر کننده، یک مهلت ۱۰ روزه برای پرداخت وجه چک به شماره‌حساب مشخص شده تعیین می‌شود. در صورتی که وجه پرداخت نشود، گیرنده چک می‌تواند بعد از گذشت ۱۲روز از زمان صدور ابلاغیه، به تشکیل پرونده اجرایی اقدام کند.

پس از تشکیل پرونده اجرایی، خواهان حق دارد اقداماتی از جمله توقیف سه‌گانه اموال، ثبت‌اسناد، راهور راهنمایی و رانندگی) و حساب بانکی محکوم‌علیه را انجام دهد. اگر صادر کننده چک اموال قابل مصادره‌ای نداشته باشد، گیرنده چک می‌تواند حکم جلب چک صیادی را دریافت کرده و فرد معترض را مسئول پرداخت کند.

هزینه دادرسی درخواست صدور اجراییه چک برگشتی

درخواست صدور اجرائیه چک از طریق دادگستری هزینه دادرسی نمی‌طلبد؛ اما اگر تصمیم به صدور اجراییه چک از طریق اداره ثبت گرفته شود، لازم است که هزینه مربوطه را پرداخت کنید.

طبق قانون جدید صدور اجراییه چک، هزینه دادرسی برای مطالبه وجه چک معمولاً ۳.۵ درصد از مبلغ مطالبه شده است و در مراحل واخواهی و تجدیدنظرخواهی تقریبا ۴.۵ درصد از مبلغ مطالبه شده می‌باشد.

اگر از وکیل چک برای تنظیم درخواست صدور اجرائیه چک و پیگیری مراحل استفاده کرده‌اید، باید هزینه دستمزد وکیل را نیز در نظر بگیرید.

نکات مهم صدور اجرائیه چک برگشتی

برای شکایت از چک برگشتی، مهم است که نکات حقوقی مرتبط با صدور اجراییه را نیز در نظر داشته باشید. در زیر برخی از این نکات را برای بررسی دقیق‌تر و اقدام علیه صادر کننده چک ارائه کرده‌ایم:

۱. گیرنده چک می‌تواند از طریق دادگاه و اداره ثبت برای صدور اجراییه چک برگشتی اقدام کند.

۲. صادر کننده چک تنها ۱۰ روز از زمان ابلاغ اجراییه فرصت دارد تا مبلغ چک را پرداخت نماید.

۳. پس از صدور رأی قاضی، امکان توقیف تمام اموال فرد به جز مستثنیات دین وجود خواهد داشت.

۴. جرم صدور چک برگشتی جزء جرائم قابل گذشت است و در هر مرحله که گیرنده چک گذشت کند، قرار منع تعقیب برای صادر کننده چک صادر می‌شود.

۵. با اقدام از طریق اجرای ثبت، لاشه چک نزد اجرای ثبت باقی می‌ماند و امکان طرح دعاوی دیگر ممکن نخواهد بود.

۶. با اقدام از طریق دادگاه، گیرنده چک می‌تواند اموالی که دارای سند رسمی نیستند را نیز توقیف کرده و به مزایده بگذارد.

۷. برای اقدام علیه ضامن و ظهرنویسان چک، تنها از طریق طرح دعوی از طریق دادگاه می‌توان اقدام کرد و از طریق اجرای ثبت، صرفاً می‌توان توقیف اموال صاحب چک را انجام داد.

وکیل چک برگشتی چه وظایفی دارد؟

وکیل چک نقش مهمی در مراحل مختلف صدور و پردازش چک دارد. برخی از وظایف وکیل چک عبارتند از:

۱.وکیل چک به موکل خود مشاوره می‌دهد و او را در مورد حقوق و تعهدات مربوط به چک آگاه می‌سازد. او ممکن است توضیحاتی در مورد راه‌های مقابله با چک برگشتی و یا صدور چک بیشتر ارائه دهد.

۲.وکیل مسئولیت تهیه مدارک مرتبط با چک را بر عهده دارد، از جمله مدارک بانکی، گواهی‌ها و اسنادی که به ثبت دادگاهی نیاز دارند.

۳.وکیل نماینده مشتری در دادگاه‌ها و نهادهای قضایی است و در مراحل رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با چک حضور دارد.

۴.وکیل مسئولیت پیگیری مراحل قانونی صدور اجراییه چک و پردازش پرونده چک را دارد و تمامی مراحل از ابتدا تا انجام پرونده را به دقت پیگیری می‌کند.

۵.وکیل ممکن است با طرف مقابل برای رسیدن به توافقات مرتبط با مبلغ چک مذاکره کند و در توافقاتی که در مورد چک برگشتی صورت می‌گیرد، مشارکت داشته باشد.

۶.اگر صادر کننده چک قراردادهایی را نقض کرده باشد، وکیل برای موکل خود درخواست‌های مربوط به نقض قرارداد را ثبت و پیگیری می‌کند.

فرآیند صدور اجراییه چک برگشتی با وکلای گروه حقوقی دارتوت

در این راستا وکلای گروه حقوقی دارتوت با بهره گیری از روش های قانونی به شما کمک می کنند تا در فرآیند دعاوی مربوط به چک،صدور اجراییه چک برگشتی و آثار حقوقی و کیفری پس از آن تنها نبوده و در کوتاه ترین زمان ممکن و حداقل خسارت وارده در دعوای پیروز شوید.برای دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

همین الان مشاوره بگیر

دیدگاهتان را بنویسید

پیشنهاد استثنایی

دارتوت را فالو کنید

اینستاگرام دارتوت را فالو کنید و از مطالب رایگان لذت ببرید